Genom två Legal Notices har Maltas regering ersatt High Net Worth Individual Rules för medborgare i EU/EES och Schweiz med Residence Programme Rules. Dessa regler ska ha retroaktiv verkan från och med den 1 juli 2013 och gäller medborgare i EU/EES och Schweiz, med undantag för maltesiska medborgare.
Förmånstagare
En förmånstagare enligt programmet är en fysisk person som inte är permanent bosatt på Malta och som på ett sätt som de maltesiska skattemyndigheterna godtar visar att:
- han inte är en person som omfattas av förmåner enligt Residents Scheme Regulations, High Net Worth Individuals – EU / EEA / Swiss Nationals Rules, High Net Worth Individuals – Non-EU / EEA / Swiss Nationals Rules, the Malta Retirement Programme Rules, the Global Residence Programme Rules, Qualifying Employment in Innovation and Creativity (Personal Tax) Rules eller Highly Qualified Persons Rules;
- han innehar en qualifying property holding (kvalificerande fastighetsinnehav);
- han har stabila och regelbundna försörjningsmedel som är tillräckliga för att försörja sig själv och sina anhöriga utan att anlita systemet för socialt bistånd på Malta;
- han innehar en giltig resehandling;
- han har en sjukförsäkring avseende alla risker i hela Europeiska unionen som normalt täcks för maltesiska medborgare, för sig själv och sina anhöriga;
- han kan kommunicera tillfredsställande på ett av Maltas officiella språk; och
- han är en lämplig person (fit and proper).
Anhöriga
Enligt reglerna omfattar anhöriga:
- förmånstagarens make/maka eller den person med vilken förmånstagaren har ett stabilt och varaktigt förhållande;
- minderåriga barn, inklusive minderåriga adoptivbarn och barn som står under vård och vårdnad av förmånstagaren eller den person som nämns i (1) ovan;
- barn som är under tjugofem år, inklusive adoptivbarn och barn som står under vård och vårdnad av förmånstagaren eller den person som nämns i (1) ovan. Dessa barn får inte vara ekonomiskt aktiva;
- barn, inklusive adoptivbarn och barn som står under vård och vårdnad av förmånstagaren eller den person som nämns i (1) ovan, som inte är minderåriga men som inte kan försörja sig själva på grund av allvarlig sjukdom eller funktionsnedsättning;
- beroende bröder, systrar och släktingar i rakt uppstigande led till förmånstagaren eller den person som nämns i (1) ovan.
Inlämnande av ansökningar
En fysisk person som vill lämna in en ansökan enligt Residence Programme Rules måste företrädas av en Authorized Registered Mandatory (ARM). En administrativ avgift på €6,000 som inte återbetalas ska betalas vid ansökan, eller €5,500 om förmånstagaren har valt att förvärva fast egendom belägen i södra Malta.
ACT Advisory Services Limited är en ARM och kan ge dig råd och hjälpa dig med att förbereda och lämna in ansökan och tillhörande dokumentation. På ACT ger vi våra klienter råd om de möjligheter till skatteplanering som kan vara tillämpliga och säkerställer (tillsammans med våra utländska skatterådgivare) att det inte uppstår några negativa skattekonsekvenser i utflyttningslandet. Genom våra interna skattespecialister kan vi också ge råd och hjälpa våra klienter med deras årliga skyldigheter i fråga om inkomstskatt.
För mer information om de olika bosättningsprogram som gäller på Malta och om skatteaspekterna av dessa, kontakta antingen Stephen Balzan (sbalzanact.com.mt) eller Liana Falzon (lfalzonact.com.mt).
Fast egendom
Om förmånstagaren väljer att förvärva fast egendom måste värdet uppgå till minst €275,000. Om fastigheten är belägen i södra Malta eller på Gozo kan minimivärdet dock vara €220,000.
En förmånstagare enligt programmet har möjlighet att hyra fast egendom i stället för att köpa. Den årliga hyran måste då uppgå till minst €9,600 om den fasta egendomen är belägen på Malta eller €8,750 om den är belägen på Gozo eller i södra Malta.
Skattekonsekvenser
Förmånstagare enligt programmet beskattas med en enhetlig skattesats på 15 %, med en lägsta skatt på €15,000 per år efter avräkning av den lättnad från dubbelbeskattning som förmånstagaren kan ha rätt till. Minimiskatten ska betalas i förskott varje år och ska betalas före den 30 april
Skattesatsen på 15 % tillämpas således på all inkomst som uppkommer utanför Malta under året närmast före taxeringsåret och som tas emot på Malta (inklusive inkomst som uppkommer utanför Malta och tas emot på Malta under hela det år då den särskilda skattestatusen beviljades) av förmånstagaren, förmånstagarens make/maka och barn.
Inkomster och kapitalvinster (med undantag för överlåtelser av fast egendom belägen på Malta, där den definitiva källskatten på 12 % tillämpas) som tillfaller förmånstagaren, förmånstagarens make/maka och barn och som uppkommer på Malta beskattas med en enhetlig skattesats på 35 %.

